Ga naar hoofdinhoud

Apparatuurcommunicatieproblemen

Toegang tot de inbedrijfstellingsinterface

Wanneer ik naar Controllerconfiguratie ga in de app of online portal, staat er dat de controller offline is.

Te ondernemen stappen: - Controleer de internetverbinding van de SmartgridOne Controller. Controleer met uw computer of u internet heeft via de ethernetkabel die aan de SmartgridOne Controller is aangesloten. - Probeer op het lokale netwerk de SmartgridOne Controller te scannen met een IP-scanner (zie ook "Toegang tot de inbedrijfstellingsinterface").

  • Controleer bij de gebouwbeheerder (woon) of netwerkbeheerder (commercieel) of dit een netwerk met vaste IP-adressen is. De SmartgridOne Controller is standaard geconfigureerd om DHCP te gebruiken. Als u het moet veranderen in een vast IP-adres, verbind het dan eerst met een DHCP-netwerk en wijzig daarna het IP-adres naar het benodigde vaste IP-adres.
  • Controleer of communicatie over de juiste uitgaande netwerkpoorten is toegestaan. (Zie ook "Firewallrichtlijnen") - Controleer of de Ethernet bekabelingsrichtlijnen zijn gevolgd. - Als de SmartgridOne Controller op een 4G-verbinding is: - Controleer de 4G-ontvangst van de router. (Let op, het kan op een ander mobiel netwerk staan dan uw telefoon). - Plaats de router of 4G-antenne op een andere locatie. - Controleer of er voldoende data in het 4G-verbindingspakket beschikbaar is. Het wordt aanbevolen om 5GB/maand beschikbaar te hebben voor maximaal drie apparaten, plus 500Mb per extra apparaat.
Wanneer ik de inbedrijfstellingsinterface kan openen, maar mijn inlog/wachtwoord wordt afgewezen bij het inloggen.
  • Controleer of de SmartgridOne Controller is geclaimd in de app. Zie de SmartgridOne Controller aan uw account koppelen - Controleer of het account waarmee u probeert in te loggen over toegangsrechten beschikt voor de SmartgridOne Controller. Zie gebruikersbeheer
  • Als de SmartgridOne Controller niet online is, en u het wachtwoord voor lokale login niet weet: neem contact op met uw distributeur om het herstelwachtwoord te verkrijgen.
Ik heb een vast IP-adres geconfigureerd in de controller, en nu kan ik niet meer bij de inbedrijfstellingsinterface.

Als u het vaste IP-adres kent:\ Configureer uw computer om een vast IP-adres in hetzelfde subnet (maar op een ander adres) dan de SmartgridOne Controller te hebben. Sluit uw computer rechtstreeks met een ethernetkabel aan op de SmartgridOne Controller. Gebruik geen switch of router. Ga in een webbrowser naar het vaste IP-adres van de SmartgridOne Controller. U zou nu toegang moeten hebben tot de SmartgridOne

Controller

.\ \ Als u het vaste IP-adres niet kent: - U kunt het IP-adres ophalen via mDNS. Zie ook Optie 3.2 van Toegang tot de inbedrijfstellingsinterface.

Ethernet

Ik kan het apparaat dat ik wil toevoegen (ethernet) niet vinden.

Te ondernemen stappen: - Controleer de netwerkverbinding van het apparaat. Controleer met uw computer of u internet heeft via de ethernetkabel die aan het apparaat is aangesloten. - Probeer op het lokale netwerk het apparaat te scannen met een IP-scanner. (zie ook "Toegang tot de inbedrijfstellingsinterface").

  • Controleer bij de gebouwbeheerder (woon) of netwerkbeheerder (commercieel) of dit een netwerk met vaste IP-adressen is en of het apparaat het juiste IP-adres heeft ingesteld. - Controleer of de SmartgridOne Controller en het apparaat zich in hetzelfde subnet bevinden (bijv. een SmartgridOne Controller in subnet 192.168.1.x kan meestal niet communiceren met een apparaat in subnet 192.168.200.x). - Controleer of de Ethernet bekabelingsrichtlijnen zijn gevolgd. - Als u een VLAN gebruikt, zorg er dan voor dat het apparaat dat u wilt toevoegen zich in dezelfde VLAN bevindt als de SmartgridOne Controller.
Ik kan het apparaat dat ik wil toevoegen vinden in de inbedrijfstellingsinterface, maar de controller maakt geen verbinding ermee.

Te ondernemen stappen: - Controleer of de externe communicatie en bediening op het apparaat moeten worden ingeschakeld. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie.

Mijn apparaat is gestopt met communiceren.

Te ondernemen stappen: - Controleer of de SmartgridOne Controller online is. - Controleer of het apparaat nog steeds online is op uw netwerk. - Zorg ervoor dat als het apparaat WiFi gebruikt, het een goede WiFi-ontvangst heeft en dat het WiFi-wachtwoord up-to-date is. - Als de SmartgridOne Controller op een 4G-verbinding is: - Controleer de 4G-ontvangst van de router. (Let op, het kan op een ander mobiel netwerk staan dan uw telefoon). - Plaats de router of 4G-antenne op een andere locatie. - Controleer of er voldoende data in het 4G-verbindingspakket beschikbaar is. Het wordt aanbevolen om 5GB/maand beschikbaar te hebben voor maximaal drie apparaten, plus 500Mb per extra apparaat.

RS485

Ik kan geen apparaat op de RS485-bus vinden.

Te ondernemen stappen: - Controleer of elk apparaat op de seriële bus een uniek adres heeft. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie. - Controleer of de bekabelingspolariteit correct is. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie. - Controleer of de RS485 bekabelingsrichtlijnen zijn gevolgd. - Controleer of externe communicatie en bediening op het apparaat moeten worden ingeschakeld. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie. - Controleer of de apparaatadressen zijn ingesteld op hoge waarden. Sommige apparaten hebben standaard bijvoorbeeld adres 255, terwijl de SmartgridOne Controller begint met zoeken vanaf 1 - dus het kan even duren voordat het apparaat is gevonden.

Ik kan enkele apparaten maar niet alle apparaten op de RS485-bus vinden.

Te ondernemen stappen: - Controleer of elk apparaat op de seriële bus een uniek adres heeft. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie. - Controleer of de bekabelingspolariteit correct is. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie. - Controleer of de RS485 bekabelingsrichtlijnen zijn gevolgd. - Controleer of externe communicatie en bediening op het apparaat moeten worden ingeschakeld. Zie de specifieke apparaatconfiguratiepagina voor meer informatie.

Controleer of de apparaatadressen zijn ingesteld op hoge waarden. Sommige apparaten standaard op bijv. adres 255, terwijl de <BrandName /> <ControllerName /> begint met zoeken vanaf 1 - dus het kan even duren voordat het apparaat is gevonden.
Mijn apparaat stopte met communiceren.

Stappen om te ondernemen: - Controleer op losse bedrading. - Als de SmartgridOne Controller op een 4G-verbinding is: - Controleer de 4G-ontvangst van de router. (Let op, het kan op een ander mobiel netwerk zijn dan je telefoon). - Plaats de router of 4G-antennes op een andere locatie. - Controleer of er voldoende data in het 4G-verbinding pakket is. Het wordt aanbevolen om 5GB/maand beschikbaar te hebben voor maximaal drie apparaten, plus 500Mb per extra apparaat.

Ik krijg de fout I/O-fout: lezen/schrijven naar schijf, seriële poort of netwerk mislukt.

Stappen om te ondernemen: - Controleer of deze fout aanhoudt na het opnieuw opstarten van de controller.

P1 Meters

Ik zie 'niet beschikbaar' bij het selecteren van mijn p1-verbinding.

Stappen om te ondernemen: - Controleer op de digitale meter of de kabel in P1 zit en niet aangesloten is op de vergelijkbare S1-poort. - Is de USB-verbinding op de controller volledig ingevoerd?

Ik krijg de fout I/O-fout: lezen/schrijven naar schijf, seriële poort of netwerk mislukt.

Stappen om te ondernemen: - Controleer of deze fout aanhoudt na het opnieuw opstarten van de controller.