Inhoudsopgave
- Overzicht
- Vereisten
- Inschakelen 'Frank Energie - Slim Handelen'
- Probleemoplossing
- Achtergrondinformatie
Overzicht
Caution
OPGELET: Frank Energie beslist wanneer en hoe uw batterij moet opladen of ontladen via hun systeem. Ons platform voert gewoon deze batterijbedrijfsbeslissingen uit.
Als u vragen heeft over hoe uw batterij wordt bestuurd of het niet eens bent met de oplaad-/ontlaadbeslissingen, neem dan rechtstreeks contact op met Frank Energie, aangezien wij hun batterijbeheerstrategie niet kunnen wijzigen of beïnvloeden. " Slim Handelen " van Frank Energie is een service die u als klant van Frank Energie in staat stelt uw batterij op de onbalansmarkt te gebruiken. De handleiding beschrijft hoe we dit kunnen instellen op de SmartgridOne Controller. Aan het einde van deze handleiding heeft Frank Energie controle over de batterij en zal de batterij worden weergegeven in de Frank Energie-app. Bij het instellen van deze integratie wordt toestemming verleend aan Frank Energie om deze batterij te beheren.
Ondersteunde apparaten en landen
De volgende apparaattype zijn ondersteund door de Frank Energie - Slim Handelen integratie:
| Device Type | Variants | Ondersteund |
|---|---|---|
| Zonne-inverters | Alle | ⌛ (komt binnenkort) |
| Opslagapparaten | ✅ | |
| EV-laders | ❌ |
De Frank Energie - Slim Handelen integratie wordt momenteel in de volgende landen ondersteund:
| Country | Ondersteund |
|---|---|
| België | ✅ |
| Nederland |
Vereisten
1. Voeg de batterijen toe
Log in op de inbedrijfstellingsinterface en zorg ervoor dat de apparaten zijn toegevoegd aan de SmartgridOne Controller.
2. Controleer de netspanningslimieten
In de instellingen moeten de netspanningslimieten correct zijn ingesteld. Klik op Instellingen en controleer de gemarkeerde instelling in de afbeelding. Pas de instellingen indien nodig aan.
3. Controleer het adres
Zorg ervoor dat het adres correct is ingesteld.
Warning
De integratie werkt mogelijk niet correct als het adres niet klopt!
4. Vind het klantnummer
Vraag de eindklant om het klantnummer (van Frank Energie) op te zoeken en door te geven. De klant kan dit opzoeken in de Frank Energie-app.

Inschakelen 'Frank Energie - Slim Handelen'
Ga vanuit de inbedrijfstellingsinterface naar het tabblad 'Externe Signaleringen'.

Klik op 'Extern signaal'.

Selecteer 'Frank Energie - Slim Handelen' en klik op 'Volgende'.

Op de volgende pagina heeft u de optie om apparaten in of uit te sluiten voor afstandsbediening. Zorg ervoor dat u alle selectievakjes van apparaten die u wilt opnemen, aanvinkt.
Note
Bij het gebruik van meerdere batterijen worden ze samengevoegd tot één (virtueel) actief voor Frank Energie.

'Frank Energie - Slim Handelen' is nu ingesteld op de SmartgridOne Controller.
Probleemoplossing
Note
Probleemoplossing Dit gedeelte bevat alleen probleemoplosstappen die specifiek zijn voor de Frank Energie-integratie. Voor problemen met uw omvormer of batterij verwijzen we u naar het juiste gedeelte op basis van uw verbindings type:
- Bij RS485-verbinding volg deze link : https://docs.eniris.be/Troubleshooting/device-communication/#rs485
- Bij TCP-verbinding volg deze link : https://docs.eniris.be/Troubleshooting/device-communication/#ethernet
Problemen gerelateerd aan de Frank Energie-integratie kunnen vaak worden geïdentificeerd door de statuspagina van de externe signaleringen op de SmartgridOne Controller te controleren. Hier vindt u informatie over het laatst ontvangen signaal, instelpunt en eventuele fouten die zich hebben voorgedaan. De voorbeeldafbeelding hieronder toont een succesvolle verbinding met Frank Energie, maar als er problemen zijn, zullen hier foutmeldingen worden weergegeven.

Ik zie 'Geen signaal ontvangen. Standaardbeleid toepassen.'
Dit kan gebeuren als de netenergie-meter verkeerd is aangesloten. U kunt de SmartgridOne Controller laten weten dat de meter verkeerd is aangesloten via de apparaatinstellingen in het "Apparaten tabblad" van de inbedrijfstellingsinterface. Zie ook Omgekeerde energiemetingen. Belangrijk: Controleer dubbel of uw netmeterstanden daadwerkelijk omgekeerd zijn. Als ze niet dat zijn, en u ze onjuist omkeert in de instellingen van de energiemeter, kan dit het controlesysteem instabiel maken.
Ik zie 'DNS kon niet worden opgelost. Controleer uw DNS-configuratie.'
Deze fout heeft betrekking op een verkeerde configuratie van uw netwerk of firewall. Verifieer dat geen van de vereiste poorten wordt geblokkeerd door de lokale firewall.
In de app zie ik geen batterijactiviteit, hoewel de controle door Frank Energie actief is.
Frank Energie zal niet altijd een commando voor de batterij verzenden. Wanneer er geen onbalans gelegenheid is, staat Frank Energie de batterij toe om zelfconsumptie te doen. Tijdens deze momenten kan een 'datagap' in grafieken en visualisaties verschijnen. Houd er rekening mee dat dit geen probleem is.
Frank Energie zal NIET altijd een instelpunt verzenden. Wanneer zelfconsumptie actief is, is een instelpunt niet vereist, wat een 'datagap' in grafieken en visualisaties veroorzaakt. Houd er rekening mee dat dit geen probleem is.
Achtergrondinformatie
Frank Energie Controlemodi
Wanneer Frank Energie is toegevoegd, heeft het SmartgridOne Controller algoritme geen controle over het gedrag van de batterij. In plaats daarvan kunnen in de Frank Energie-app twee verschillende controlemodi worden geselecteerd: Zelfconsumptie+ en Afhandeling.
Zelfconsumptie+: Wanneer Zelfconsumptie+ is geselecteerd, zal Frank Energie te allen tijde volledige controle over de batterij hebben. Echter, Frank Energie autoriseert de SmartgridOne Controller om tijdens bepaalde periodes zijn eigen zelfconsumptie-algoritme te volgen.
Afhandeling: De afhandelingscontrolemodus geeft ook Frank Energie volledige controle over de batterij. Er zal geen zelfconsumptie actief zijn. Alle energie zal naar en van het net stromen, afhankelijk van de marktprijzen op dat moment.
'Onboarding'-proces
Wanneer een nieuw 'Frank Energie - Slim Handelen' extern signaal wordt toegevoegd aan de SmartgridOne Controller, dragen we informatie over aan Frank Energie. We noemen dit 'onboarding'. Tijdens de onboarding delen we:
- Het adres van de installatie (om te matchen met het klantaccount van Frank Energie)
- Het maximale laad- en ontlaadvermogen van de batterij (om veilige werking binnen de limieten te waarborgen). Dit wordt automatisch opgehaald uit de batterij specifieke instellingen in de inbedrijfstellingsinterface. Wanneer het maximale laad-/ontlaadvermogen niet is ingesteld, wordt het nominale vermogen van de batterij gebruikt.
- Het contract-ID van de klant (om de batterij aan het juiste Frank Energie-account te koppelen)
- De identificatie van de SmartgridOne Controller (om de batterij-installatie uniek te identificeren)
Naast de initiële onboarding bij het toevoegen van het externe signaal zullen we Frank Energie in de volgende gevallen op de hoogte stellen:
- Wanneer het adres van de installatie wordt gewijzigd
- Wanneer het contract-ID wordt gewijzigd
- Wanneer het maximale laad-, ontlaadvermogen of nominale vermogen van de batterij wordt gewijzigd
In de bovenstaande gevallen kunt u een melding ontvangen van de Frank Energie-app dat een batterij is toegevoegd/verwijderd of bijgewerkt, wat normaal is. We zullen Frank Energie in geen andere gevallen over updates informeren.
Onderperformende batterij
Tijdens de onboarding delen we het maximale laad- en ontlaadvermogen van de batterij met Frank Energie. Het kan voorkomen dat deze waarden te optimistisch zijn, wat ertoe leidt dat Frank Energie laad/ontlaadvermogens aanvraagt die de batterij niet kan leveren. Dit resulteert in lage (of nul) inkomsten op de onbalansmarkt voor de eindklant. Om dit te voorkomen, zorg ervoor dat het realistische maximale laad- en ontlaadvermogen van de batterij correct is ingesteld in de inbedrijfstellingsinterface. Als deze waarden niet zijn ingesteld, wordt het nominale vermogen van de batterij gebruikt, wat kan verschillen van het werkelijke maximale laad-/ontlaadvermogen.
Frank Energie voert regelmatig een evaluatie uit van de batterijprestaties op de onbalansmarkt. Als zij detecteren dat de batterij onderpresteert, verlagen zij de vermogens in hun systeem naar een realistischer waarde op basis van waarnemingen in het verleden. Dit wordt ongedaan gemaakt wanneer de installateur de maximale laad-/ontlaadvermogeninstellingen opnieuw aanpast, wat een her-onboarding in gang zet (zie hierboven).
Offline SmartgridOne Controller of niet-responsieve batterij
Frank Energie verwacht dat een batterij te allen tijde online en responsief is. Als de batterij gedurende een langere periode offline is, neemt Frank Energie contact op met de installateur om het probleem te onderzoeken. Als de batterij onresponsief blijft, kunnen Frank Energie en het team achter SmartgridOne besluiten de batterij uit hun systeem te verwijderen om negatieve gevolgen voor hun operaties te voorkomen. Frank Energie deelt regelmatig een lijst van niet-responsieve batterijen met ons.
Als uw batterij is verwijderd vanwege onresponsiviteit, controleer dan de communicatie van uw SmartgridOne Controller en batterij en voeg het externe signaal 'Frank Energie - Slim Handelen' opnieuw toe aan de SmartgridOne Controller zodra het probleem is opgelost.
Minimale laadstatus van 20%
Frank Energie houdt rekening met een minimale laadstatus van 20% in hun controlestrategie. Dit betekent dat Frank Energie niet vraagt om de batterij onder de 20% laadstatus te ontladen. Wanneer u een andere minimale laadstatus configureert in de inbedrijfstellingsinterface, zal Frank Energie nog steeds alleen 20% beschouwen als de minimale laadstatus voor hun controlestrategie.
